23948sdkhjf

Spar og Min Købmand satser på gamification

For medarbejdere i mange af Dagrofas butikker er det nu slut med at lære om butiksarbejde gennem traditionelle præsentationer og manualer.

Nu skal medarbejderne i mange af Dagrofas butikker til at game sig igennem deres oplæring ved hjælp af det digitale "Butiksspillet".

Butiksspillet har allerede stor succes internationalt og kan være med til at øge omsætningen i en butik med op til fire procent, fortæller Dagrofa i en pressemeddelelse.

Nu er det for første gang rullet ud på det danske detailmarked, nærmere bestemt i 51 af Dagrofas 130 Spar-butikker.

 Spillet introducerer på en ny, effektiv og involverende måde, medarbejderne for arbejdet i en butik, ved at de digitalt skal sørge for, at den virtuelle butik er ren og præsentabel, hylderne er fyldt op med friske varer og kunderne får en god service hver gang de handler i butikken.

- 'Vores medarbejdere vil gerne yde en god indsats, når de er på arbejde, og det skal vi selvfølgelig sørge for, at de har mulighed for. Det er uanset om de er 15 eller 30 år, og om de arbejder deltid eller fuldtid. Det er meget vigtigt, at vores butikker har en høj standard både hvad angår service, sortiment og renlighed, og det får vi blandt andet ved at have dygtige og engagerede medarbejdere, som ikke er i tvivl om, hvordan de skal håndtere deres job. Derfor har vi valgt at implementere Butiksspillet, som giver os mulighed for at kommunikere til medarbejderne gennem gamification', siger Mette Marie Dragsdal, HR business manager i Spar, Min Købmand og Let-Køb.

Butikspillet øger omsætningen
Butiksspillet er udviklet af det norske firma Attensi i samarbejde med Spar International og anvender "gamification"2, som er en kommunikationsform, som appellerer til især de unge medarbejdere, fordi læringen sker igennem indbyrdes konkurrence i butiksspillet, hvor det helt enkelt drejer sig om at få flest point.

Det motiverer medarbejderne til at spille butiksspillet, også udenfor arbejdstiden, så det er dermed både en sjov, anderledes og effektiv måde at oplære medarbejderne på.

- 'Vi ser fra Spar-butikker i andre lande, at både omsætning og bruttoavance stiger markant i de butikker, hvor medarbejderne spiller Butiksspillet. Det gør den fordi flotte og indbydende butikker med hjælpsomme og servicemindede medarbejdere, giver loyale og trofaste kunder. Så vi er rigtig spændte på at se, hvor meget det kan løfte salget i vores butikker', siger Richo Boss, kædedirektør i Spar, Min Købmand og Let-Køb.

Butiksspillet er sponsoreret af KFI, Købmændenes Finansielle Investeringsfond og Købmandsforeningen.

Det skal implementeres i Dagrofas godt 300 Spar- og Min Købmand-butikker og har potentiale til at nå ud til ca. 3.000 medarbejdere

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093